"כחרדי, אני לא מאמץ את סמלי המדינה, אבל יש לנו הכרת הטוב"

אתי קצבורג 14 Comment on "כחרדי, אני לא מאמץ את סמלי המדינה, אבל יש לנו הכרת הטוב"
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים האלה שבה אליי נוסטלגיית ילדות מתוקה, כמו המרשמלו הדביק שמצטמק לו לאטו על האש. נזכרת בערגה בימים ההם, אסופת שכנות על גג של בניין רעוע, מחכות שם בכיליון עין וגרון לזכות להציץ בזיקוק הראשון. צפירות של זיכרון, של כאב ושל געגוע, שאלות תם על מהות הימים; על הנופלים, על החללים, ועל הקשר שלנו כחרדים לכל זה. עד היום.

היום, ממבט בוגר אני עדיין מנסה להבין את מה שאז המבוגרים ניסו להסביר, טעמו של יום החופש עדיין לא פג, הדגל עדיין בחצי התורן, הטקסיות והממלכתיות כמו ממציאה עצמה כל פעם מחדש. נבובה משהו, מנסה לאחוז בכל כוחה בדגלנים, יחידות תקשור ותקשוב, ובצעידה נחושה אל העתיד, אל רגבי אדמה שסופגים ויספגו את דמם של קדושים וחללים שמתו על מלחמת הארץ המתישה, הקדושה.

במדינה הקטנטנה שלנו חיים חרדים לצד חילונים לצד דתיים לאומיים, הטרוגניה מושלמת. הימים האלה מעלים אינסוף שאלות תהיות וניסיונות הסברה של שני הצדדים. ביקשנו מהאסטרטג אברהם קרויזר שיעשה לנו מעט סדר בדברים.

מה לדעתך צריך להיות היחס של הציבור החרדי למדינת ישראל, מוסדותיה וסמליה?
"זו שאלה כבדת משקל, כיון שהיא מקפלת בחובה המון. חרדי פירושו הוא החרד לדבר ה׳, חרדי הוא אדם החי על פי התורה ההלכה והמסורה. חרדי חי באופן תמידי תחת הקריאה מי לה' אלי. כמשה רבינו בשעתו בזמן חטא העגל שנוצר על ידי הערב רב, משה מפריד בין המחנות. ערכי הציבור החרדי הם ערכי התורה. רק שמעבר לחיים על פי ההלכה והמסורת הנהוגה בקרב החרדים אל דברו, החרדי נבדל בשפתו, במלבושו, בחינוך שבו ילדיו מתחנכים, במאכלים הנכנסים לפיו, וכמובן שכל זה מושתת על 'ועשית ככל אשר יורוך', בכל מצב, לא רק בכשרות המאכל. אלא גם בדעה ובהנהגה".

"ולכן, לחרדים אין שותפות רעיונית במדינת ישראל של הציונים החילונים שהשתיתו מדינה שלא על פי התורה והמצווה. אין אני כחרדי מאמץ את סמליה ובטח שאיני חולק את אותם אלו שמקורם במנהגי האומות. אולם בל נשכח. כי אותה תורה, בשם אותה היבדלות, מצווים אנו על הכרת הטוב. מחויבים אנו שלא לבזות ולא לפגוע גם במי שאינו חי לפי תורה. ולכן, לציבור החרדי יש הכרת הטוב למדינה. הכרת הטוב שבאה לידי ביטוי בתחומים רבים. אין אנו מבזים או מזלזלים בסמליה, מתפללים אנו בכל תפילה כי 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב', כי אין לנו ארץ אחרת".

"אנחנו מצד אחד חלק מהגורל של מדינת ישראל. מתים ביחד. מאוימים ביחד. אך נבדלים באורח חיינו. החיילים שלנו חובשים את ספסלי בית המדרש ושם נמצאת המלחמה האמיתית שלהם. חשוב לציין כי אנו ציונים לא פחות. מדי יום אנו מתפללים על שלומה וגאולתה של הארץ וזה חקוק על מדינת ישראל. עם ישראל נשאר לשרוד רק בזכות בורא העולם. שמירת התורה והמצוות היא תנאי סף לקיומנו כאן".

ערבות הדדית? איך אתה אומר דבר כזה לאמא ששולחת את בנה לחזית להילחם ואתה שולח את בנך ללמוד תורה?

"בן גוריון, כשנופף בספר התנ"ך בהופיעו לפני ועדת פיל, באומרו 'הנה הקושאן שלנו', לא תלש לפני הדיון את הדף שאומר 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי… ולכן מבחינתנו לימוד התורה ושמירת המצוות היא חלק מאותה ערבות הדדית, היא נשיאת הלפיד המאיר לפני המחנה. אגב, נשיאה שאינה ניטלת בשווה, אין ספק שגורלנו קשור יחד. שונאי ישראל החפצים בהשמדתה אינה מבחינים בין שומר תורה לאלו שלא, כולם מבחינתם יהודים".

כלומר, לדעתך דווקא יצירת החיץ, הבידול, אלו הגורמים לכבוד הדדי, להערכה ולהיותנו עם מאוחד?

"מצות 'ואהבת לרעך כמוך' חלה גם חלה על כל יהודי, וחובה עלינו לאהוב כל יהודי ולקרבו. יש בנו גם הכרת הטוב למדינת ישראל על מכלול פרטים ועובדות, בשם הדמקורטיה והליברליזם האמיתי, וגם בשם מסורת של אלפי שנים.
"ומכל הסיבות שבעולם, אנו דבקים באורח חיינו, מציבים גדר וסייג על-מנת שלא לאפשר לרוחות זרות לחדור למחננו, מציבים בראש את חינוך ילדינו ודור ההמשך, נאבקים על הפרהסיה וצביונה היהודי של מדינת היהודים; למעננו, למען כל העם הזה; למען המשכו של המועדון הותיק והמפואר. אנחנו העם הכי סובל בתולדות האנושות, אבל גם העם הכי שורד. חיבוק ואהבה כן, אבל לא ויתור על קוצו של יו"ד. כי זוהי חירותנו ועצמאותנו האמיתית. לזאת אנו מחויבים. כי בנו בחרת ואותנו קידשת".



14 תגובות

מיין תגובות
  1. 14

    יישק כח. אכן דברים נכונים ומדויקים

  2. 13

    יישר כח. אכן דברים נכונים ומדויקים

    1. אכן הדברים נאים ומדוייקים למי שאמרם…

  3. 12

    גאולה אמיתית היא אך ורק כשחוקי התורה הם חוקי המדינה ולא זה חוקות הגויים.

    1. אף אחד לא אמר שהגענו לגאולה האמיתי והשלמה אבל אין ספק שבקבלת ארץ ישראל התחילה הגאולה ואין בעיה לשמוח למי שרוצה כל עוד זה בגבולות המותרים על פי ההלכה

      1. התחיל הגולת האחרון שזה גולת ביין יהי

  4. 11

    שאלות חשובות, תשובות אמיתיות ונוקבות, אבל השפה ציורית מדי.
    ובלי קשר, (או שבעצם עם) המראיינת עושה כבוד לאתר קול חי.

  5. 10

    עצרתי כשקראתי את המשפט: "מחויבים אנו שלא לבזות ולא לפגוע גם במי שאינו חי לפי תורה".
    הזעזוע ממשפט זה לקח מפי את המילים, אינני מסוגל להגיב, אז רק אעתיק את לשון מרן החפץ חיים בספרו 'ביאור הלכה' הנלווה ל'משנה ברורה' שעל השו"ע: "אם עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה, ורוצים לעשות תקנות ועל ידי זה יעבירו את העם מרצון ה', וכו' מצוה לשנאותם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל".
    די, די בזה…

    1. "ולהפר עצתם" די בזה כמו שכתבת, אין מקום לשנאה ולהתקוטטות שאיננה להפר עצתם, רק הדאגה האמיתית לכבוד שמים, היא זאת שיכולה להיות סבה לחיוב שנאה זה. הוראה זו איננה יכולה להיות חלילה וחס תירוץ ל"גאוות יחידה" של קבוצה כזאת או אחרת שאין מניעיה טהורים במאה אחוז. וכי אתה שנטלו ממך המלים ולא יכלת לעשות כלום חוץ מלצטט את לשון מרן הח"ח לא חושב שבני התורה האמיתיים שונאים אותך (וגם אותי) שנאה עזה על עצם השיטוט באינטרנט אילו היו יודעים עליך במוסד שאתה לומד\מלמד בו? יה"ר מלפני אבינו שבשמים שיקרע את מסכת הצביעות והרמאות העצמית ממך ודכוותך.

  6. 9

    אם אבריימי קרויזר חושב ככה, זה לא אומר שהחרדים חושבים ככה.
    מותר לבנאדם לחשוב אחרת מחרדים ועדיין להיקרא חרדי, לא נורא…

    1. כל חרדי הוא ציוני אמיתי, אלא שלא "חרדי" כמוך וגם לא ציוני כמוך

  7. 7

    למה ה"אסטרטג" הזה הוא מאן דאמר בלהגיד לחרדים איך להתייחס למדינה ולחילונים? יש לדעותיו קשר לדעת תורה בכלל? בשבילי אין לדבריו משמעות. סה"כ עוד יפה נפש!

  8. 6

    קיים שיבוש גמור ביחס למדינה בציבור החרדי, במיוחד זה הצעיר. ההתנגדות החריפה שלנו אינה ל"מדינה", שאינה אלא כלי, שאין בו לא קדושה (כהשקפה המעוותת של הדת"ל), ולא ע"ז (כנ"ל של סטמאר), אלא ל"ציונות" במובנה של האידיאולוגיה של התנועה הציונית. הזרם המרכזי בעולם החרדי, רואה את המדינה כעובדה מוגמרת שמגוחך "להכיר" בה (מושג שחוגים מסויימים לקחו מהעולם החילוני…) או לא להכיר בה. בסופו של דבר, הבעייה של הציבור החרדי אינה לא המדינה, וגם לא הציונות, אלא החילוניות, המגמות החילוניות למיניהן. וזה מאבק, שאינו קשור דווקא למדינה, אלא הוא מתנהל זה למעלה ממאתיים שנה, מאז ההשכלה, הסוציאליזם ושאר מרעין בישין, שסחפו חלק עצום של הציבור היהודי. התשובה לשואה הרוחנית הזאת, אינה במלחמת חורמה שלא הועילה כמעט כלום, אלא ביצירת אלטרנטיבות ראויות.
    בסייעתא דשמיא עצומה, הציבור החרדי – בהנהגת גדולי הדור מזה מאה שנה – השכיל לבנות עולם מפואר – משקל נגד לפיתויי הרחוב החילוני – עולם הישיבות, עולם החסידות, החינוך העצמאי (שנתן מענה לפיתויים של השכלה וד"ל), ועוד – מסגרות ספוגות שמחת חיים, אפשרויות של פרנסה וקידום, גאוות יחידה. בזכותם, נעצרה ההסחפות לעולם החילוני. ממילא, שיתוף הפעולה המוגבל עם התנועה הציונית ועם המדינה (בניגוד לשיתוף הפעולה התרבותי של הדת"ל ואכמ"ל), אינו מביא נזק, אלא תועלת, ובעיקר – בסופו של דבר אין שום אפשרות להתקיים במדינת ישראל בלי להיות שותף מלא בחייה, תעודת זהות, מסים וכיוצא באלה.
    זה שאיננו אוהבים את חגיגות יום העצמאות, לא את הדגלים ולא את ההימנון, משום שאלה מסמלים בעינינו, וכמה מגוחך, גם בעיני החילוניים, את התגשמות המטרות האידיאולוגיות של התנועה הציונית (דבר שאין לו שום בסיס בסופו של דבר). ביסודו של דבר, חלקה של התנועה הציונית בבניין ארץ ישראל ובהקמת המדינה, הוא הרבה פחות ממה שמקובל לחשוב ואכמ"ל.